Open Monumentendagen Rijnwaarden 2017

• Open Monumentendagen Rijnwaarden 2017

Boeren, burgers & buitenlui !

Dat is het thema van de Landelijke Open Monumentendagen in Nederland. Reden voor de werkgroep Open Monumentendagen van de Heemkundekring Rijnwaarden om samenwerking te zoeken met boeren en fruittelers in Rijnwaarden, particulieren, een aantal artiesten en SkoopMobiel uit Zevenaar. Gezamenlijk zorgen zij voor een tweedaags evenement met zeer aantrekkelijke programma-onderdelen.

Zaterdag 9 september

Om 12.30 uur opent onze burgemeester, mevrouw Ella Schadd-de Boer de Open Monumentendagen. Zij doet dat samen met mensen uit de kring van Boeren, burgers en buitenlui. Aansluitend heeft de Werkgroep op de Markt in en om het gemeentehuis een Sfeermarkt, Tentoonstellingen en Buitenfilm georganiseerd.

Sfeermarkt

Proeverijtjes
Er is alle gelegenheid om producten van Rijnwaardense bodem te proeven. De boeren en fruittelers leveren hun producten en Jurgen Korthout van mobiele keuken van Foodstuff & More uit Tolkamer maakt er lekkere proeverijtjes van.

Boeren op de markt
Een aantal boeren komt naar de markt met een kraam en zij nodigen de bezoekers uit om de volgende dag naar hun bedrijf te komen. Ze stellen hun erven open voor bezoek om meer te weten te komen over wat zij doen om hun producten voor consumptie klaar te krijgen. Vandaag is al het overzicht te verkrijgen waar de bezoekers zondags naar toe kunnen.

Snuisterijen
Verschillende particulieren en leden van de Hobbyclub laten hun hobby zien en bieden hun snuisterijen te koop aan.

Oude tractoren
Er komen oude tractoren naar de Markt. Kijk en geniet hoe liefdevol de familie De Vries de oude werkpaarden verzorgt.

Fototentoonstellingen Wonen en 25-jarig Jubileum

Onder de titel "Zo woonden de boeren, burgers en buitenlui" belichten we huis en haard van de Boeren, burgers en buitenlui in Rijnwaarden. En we blikken terug op 25 jaar Open Monumentendagen Rijnwaarden. In 1993 organiseerden wij als werkgroep namelijk de eerste Open Monumentendagen, die inmiddels een goede reputatie in de omgeving hebben gekregen.

Buitenfilm

Bijzonder en uniek is dit jaar Buitenfilm. Met behulp van Skoopmobiel uit Zevenaar tonen wij op de parkeerplaats achter het gemeentehuis ’s middags om 13.30 uur de eerste Mees Kees kinderfilm. Leuk om met de kinderen of kleinkinderen in de buitenlucht deze film te gaan kijken.
 Het dorpse leven van de Boeren, burgers en buitenlui in "Lagerwiede" in de jaren 50 en 60 is opgetekend door regisseur Bert Haanstra in de film Fanfare, destijds opgenomen in Giethoorn. Die film draaien wij ’s avonds om 19.30 uur  (Bij slecht weer verzorgen wij de films binnen bij de Buck aan de Markt.)

Zondag 10 september

Vanaf 13.00 tot 17.00 uur is het gemeentehuis weer open voor bezoekers aan de tentoonstellingen (zie hierboven) en voor een lekkere proeverij van kok Jürgen Korthout van Foodstuff & More. Vandaag geen markt of film, maar wel een overzicht van de locaties waar bezoekers welkom zijn om meer over de boerenbedrijven te weten te komen. Het overzicht is op alle locaties te verkrijgen, dus je kunt starten in bijna ie
der dorp van de gemeente. Digitaal is het ook verkrijgbaar via de site van de Heemkundekring Rijnwaarden en de facebookpagina.Het Poldergemaal Oude Rijn aan de Deukerdijk in Pannerden is ook te bezoeken. Natuurlijk is daar koffie, maar er is op deze zondagmiddag ook muziek!
Op het erf van de familie Emiel Stam is ook van alles te doen. De Stichting Actief Spijk viert daar met de inwoners hun 10-jarig bestaan met diverse “kinderdingen”.
Fruitteler Bert van Schip heeft op zijn erf ook leven gebracht met andere mensen die iets te vertellen hebben.

Verloting

Het bezoek aan de diverse locaties wordt beloond! Onder de trouwe bezoekers die op 3 of meer locaties zijn geweest, verloten we aan het einde van de middag mooie prijzen. Petra Rutting van het Poldergemaal stelt een overnachting in de Bed & Breakfast van het gemaal ter beschikking. Wie wil er nou niet wakker worden op het platteland met de kerk van Pannerden in het vizier…? En de familie Stam uit Spijk serveert een High Tea in de stal, dus boerensfeer ten top!

Centrale locatie

De centrale locatie voor beide dagen is dus het gemeentehuis van Rijnwaarden aan de Markt 5 in Lobith.