Gravure de Clerc

Gravure Le Passage du Rhin door leerling van en naar ontwerp van Sébastien Le Clerc (1637-1714). Collectie Hein Janssens.

Lodewijk XIV en zijn legerleiding op de Elterberg, een enorme hoeveelheid ruiters steekt door het water de Rijn over. Centraal de Dikke Toren. Verder weg Schenkenschans via landtong met Lobith verbonden. Onder twee verschrikte riviergoden.

Charles le Brun (1619-1690), hofschilder van Lodewijk XIV, haalde Le Clerc over zich te richten op de graveerkunst. Met hem als referent maakte hij snel carrière. Hij werd lid van de Académie Royale de Peinture et de Sculpture en klom op tot Graveur de Roi. Zijn gravures werden zakelijk interessant, ook voor het Cabinetdu Roi, een commercieel koninklijk propaganda-instituut, in 1667 opgericht door Colbert (1619-1683), dé financiële man van koning Lodewijk XIV. Vanuit het Cabinet du Roy kregen Le Clerck en medewerkers rond 1690 de opdracht ‘de Veroveringen van de Koning’ vast te leggen in gravures ter verspreiding. Het moesten 80 afbeeldingen worden, chronologisch beginnend op 3 juni 1672 met Orsoy en eindigend met Lichtenberg op 23 oktober 1678 (na de Vrede van Nijmegen). Na o.a. Wesel, Rees en Emmerich kwam Le passage du Rhin als achtste aan de beurt. In vaste passe-partouts waren veelal schetsen van Adam Frans van der Meulen (1632-1690) het uitgangspunt.