Gravure de Clerc
Gravure Le Passage du Rhin door leerling van en naar
ontwerp van Sébastien Le Clerc (1637-1714). Collectie Hein Janssens.
Lodewijk XIV en zijn legerleiding op de Elterberg, een
enorme hoeveelheid ruiters steekt door het water de Rijn over. Centraal de
Dikke Toren. Verder weg Schenkenschans via landtong met Lobith verbonden. Onder
twee verschrikte riviergoden.
Charles le Brun (1619-1690), hofschilder van Lodewijk XIV, haalde
Le Clerc over zich te richten op de graveerkunst. Met hem als referent maakte
hij snel carrière. Hij werd lid van de Académie Royale de Peinture et de
Sculpture en klom op tot Graveur de Roi. Zijn gravures werden zakelijk
interessant, ook voor het Cabinetdu Roi, een commercieel koninklijk propaganda-instituut, in 1667 opgericht
door Colbert (1619-1683), dé financiële man van koning Lodewijk XIV. Vanuit het
Cabinet du Roy kregen Le Clerck en medewerkers rond 1690 de opdracht ‘de
Veroveringen van de Koning’ vast te leggen in gravures ter verspreiding. Het moesten
80 afbeeldingen worden, chronologisch beginnend op 3 juni 1672 met Orsoy en
eindigend met Lichtenberg op 23 oktober 1678 (na de Vrede van Nijmegen). Na
o.a. Wesel, Rees en Emmerich kwam Le passage du Rhin als achtste aan de
beurt. In vaste passe-partouts waren veelal schetsen van Adam Frans van der Meulen (1632-1690)
het uitgangspunt.