Passage Parocel
Passage du
Rhin par l’armée de Louis XIV 1699 door Joseph Parocel (1646-1704). Olie op canvas 234 x 164 cm. Collectie
het Louvre
In vergelijking met Passage du Rhin 12 juin 1672 door
Adam Frans van der Meulen (1632-1690) is het schilderij van Parocel veel groter
(234 x 164 cm versus 49 x 111 cm), lijkt het ‘origineler’ en ‘levendiger’.
Parocel is vooral bekend geworden vanwege zijn schilderijen
en tekeningen van krijgstaferelen. Na omzwervingen en scholingen in de Provence
en Italië wordt hij in 1676 lid Académie Royale de Peinture et de Sculpture. De
directeur van dit instituut waar alles in het teken staat van de Zonnekoning
Lodewijk XIV, Charles le Brun (1619-1690) vond zijn schilderijen ongeschikt voor
de ontwerpers en makers van gobelins en gravures. Dit in tegenstelling tot de
schilderijen en etsen van Adam Frans van der Meulen (). Hij raakte bijna uit de
gratie totdat Lodewijk XIV enthousiast raakte over zijn interpretatie van de Passage
du Rhin. Bij het maken van zijn schilderij heeft ongetwijfeld gebruik gemaakt
van het ‘oorspronkelijke’ schilderij van Adam Frans van der Meulen.