Passage Parocel

Passage du Rhin par l’armée de Louis XIV 1699 door Joseph Parocel (1646-1704). Olie op canvas 234 x 164 cm. Collectie het Louvre

In vergelijking met Passage du Rhin 12 juin 1672 door Adam Frans van der Meulen (1632-1690) is het schilderij van Parocel veel groter (234 x 164 cm versus 49 x 111 cm), lijkt het ‘origineler’ en ‘levendiger’.

Parocel is vooral bekend geworden vanwege zijn schilderijen en tekeningen van krijgstaferelen. Na omzwervingen en scholingen in de Provence en Italië wordt hij in 1676 lid Académie Royale de Peinture et de Sculpture. De directeur van dit instituut waar alles in het teken staat van de Zonnekoning Lodewijk XIV, Charles le Brun (1619-1690) vond zijn schilderijen ongeschikt voor de ontwerpers en makers van gobelins en gravures. Dit in tegenstelling tot de schilderijen en etsen van Adam Frans van der Meulen (). Hij raakte bijna uit de gratie totdat Lodewijk XIV enthousiast raakte over zijn interpretatie van de Passage du Rhin. Bij het maken van zijn schilderij heeft ongetwijfeld gebruik gemaakt van het ‘oorspronkelijke’ schilderij van Adam Frans van der Meulen.