Schets vd Meulen 1
‘Vue de village de Tolhuys’ door Adam-Frans van de Meulen (1632-1690). Zwart krijt op grijs papier, 95 x 39 cm, op linnen geplakt. Musée des Beaux-Arts, Caen, waar ook andere studies gerelateerd aan dit werk (Collection du Mobilier National). De schilder gebruikte de schets voor zijn beroemd geworden schilderij Passage du Rhin.
Rivierbedding van de toenmalig Rijn om Lobith heen. Links
Tolhuys met Dikke Toren, rechts kerkje van Hoog-Elten. Positie schilder nabij
Villa Copera aan Spijkse dijk met blikrichting naar huidige kruising Oude
Rijn-Eltenseweg (grens Nederland-Duitsland). Op de voorgrond huidige
Geuzenwaard.
De Vlaamse schilder Adam Frans van der Meulen (Brussel 1632
– Parijs 1690) werd op zestienjarige leeftijd leerling van Pieter Snayers. Snel
kreeg hij internationale faam. Op aanbeveling van de eerste hofschilder,
Charles Lebrun (1619- 1690) nodigde in 1664 Lodewijk XIV hem uit aan het Franse
hof te komen werken. Hij werd ‘Peintre des Batailles du Roy’. ‘Embedded’ in het
Franse leger en beschermd door een eigen bewakingseenheid maakte hij in het
oorlogsgebied schetsen. Hij werkte deze later uit, zoals zijn meest beroemde
schilderij Le Passage du Rhin. Het is niet onmogelijk dat ter plaatste
gemaakte voorstudies ook militair bruikbaar waren. Tijdens de Hollandse oorlog
1672-1678 vervaardigde hij schetsen en schilderijen van door de Fransen
veroverde steden: Xanten, Moers, Rheinberg, Orsoy, Wesel, Rees, Emmerich,
Lobith, Schenkenschanz, Doetinchem, Doesburg, Arnhem, Deventer, Zutphen,
Kampen, Elburg, Harderwijk, Amersfoort, Utrecht, Woerden, Naarden, Vianen,
Culemborg, Wijk bij Duurstede, Tiel, Zaltbommel, Den Bosch, Grave, Nijmegen en
Maasricht.