Schilderij vd Meulen



Lodewijk XIV trekt bij Lobith Nederland binnen’ door Adam-Frans van de Meulen (1632-1690). Olieverf op doek 103 x 159 cm. Datering 1672-1690. Rijksmuseum Amsterdam

Op de voorgrond Lodewijk XIV op steigerende witte schimmel en in elk geval zijn broer Filips van Frankrijk (ook wel Monsieur genoemd) direct links en de Grande Condé uiterst rechts van hem. Een massa Franse ruiters trekt door het water. Precies in het middelpunt: het Tolhuys, een rokende Dikke Toren en het Schipperspoortje.

Positie schilder nabij molenstomp Elten (langs spoorlijn) met ongeveer kijkrichting van noordoost naar zuidwest richting Lobith.

De Vlaamse schilder Adam Frans van der Meulen (1632 - 1690) werd op zestienjarige leeftijd leerling van de Zuid-Nederlandse barokschilder Pieter Snayers (1592-1667), met name bekend om zijn oorlogstaferelen. Snel kreeg van der Meulen internationale faam. Op aanbeveling van de eerste hofschilder, Charles Lebrun (1619- 1690), nodigde in 1664 Lodewijk XIV hem uit aan het Franse hof te komen werken. Hij werd ‘Peintre des Batailles du Roy’. ‘Embedded’ in het Franse leger en beschermd door een eigen bewakingseenheid maakte hij in het oorlogsgebied schetsen. Hij werkte deze later uit, zoals dit meest beroemd geworden schilderij Le Passage du Rhin. Hij maakte drie versies, waarvan één in particuliere handen. De andere twee bevinden zich in het Amsterdams Rijksmuseum en in het Louvre van Parijs. Tot voor kort hing het in het Louvre pontificaal naast het beroemdste schilderij van Lodewijk XIV zelf, gemaakt door Hyacinthe Rigaud (1659-1743). Het schilderij van Rigaud werd recent verplaatst naar een ruimte geheel gewijd aan de Zonnekoning.