Schilderij vd Meulen
‘Lodewijk XIV trekt bij Lobith Nederland binnen’ door
Adam-Frans van de Meulen (1632-1690). Olieverf op doek 103 x 159 cm. Datering
1672-1690. Rijksmuseum Amsterdam
Op de voorgrond Lodewijk XIV op steigerende witte schimmel
en in elk geval zijn broer Filips van Frankrijk (ook wel Monsieur
genoemd) direct links en de Grande Condé uiterst rechts van hem. Een
massa Franse ruiters trekt door het water. Precies in het middelpunt: het
Tolhuys, een rokende Dikke Toren en het Schipperspoortje.
Positie schilder nabij molenstomp Elten (langs spoorlijn)
met ongeveer kijkrichting van noordoost naar zuidwest richting Lobith.
De Vlaamse schilder Adam Frans van der Meulen (1632 - 1690)
werd op zestienjarige leeftijd leerling van de Zuid-Nederlandse barokschilder Pieter
Snayers (1592-1667), met name bekend om zijn oorlogstaferelen. Snel kreeg van
der Meulen internationale faam. Op aanbeveling van de eerste hofschilder,
Charles Lebrun (1619- 1690), nodigde in 1664 Lodewijk XIV hem uit aan het
Franse hof te komen werken. Hij werd ‘Peintre des Batailles du Roy’. ‘Embedded’
in het Franse leger en beschermd door een eigen bewakingseenheid maakte hij in
het oorlogsgebied schetsen. Hij werkte deze later uit, zoals dit meest beroemd
geworden schilderij Le Passage du Rhin. Hij maakte drie versies, waarvan
één in particuliere handen. De andere twee bevinden zich in het Amsterdams Rijksmuseum
en in het Louvre van Parijs. Tot voor kort hing het in het Louvre pontificaal
naast het beroemdste schilderij van Lodewijk XIV zelf, gemaakt door Hyacinthe
Rigaud (1659-1743). Het schilderij van Rigaud werd recent verplaatst naar een
ruimte geheel gewijd aan de Zonnekoning.