Baksteenindustrie
Passage du Rhin
Tolkamer

Welkom

De Heemkundekring Rijnwaarden bestaat sinds 1991. Zij  stelt zich als doel om actief bezig te zijn met de geschiedenis van het Gelders Eiland in de ruimste zin van het woord. Tevens verleent zij haar medewerking bij culturele en toeristische evenementen. Daarnaast zet zij zich in voor het behoud van cultureel erfgoed in de vorm van monumenten klein en groot op het Gelders Eiland.

De Heemkundekring geeft per kwartaal het blad 'De Waordsman' uit met een keur aan artikelen over het verleden van dit gebied en organiseert periodiek voor haar leden en belangstellenden bijeenkomsten in de diverse kerkdorpen.

toegevoegd 8 januari 2024

VERTELMOMENT: 29 februari 2024 in Dijkmagazijn

Wat gebeurde er tussen eind september 1944 en april 1945 op het Gelders Eiland toen de dorpen deels waren ontruimd? Heemkundekring Rijnwaarden organiseert met Karin van Veen een kleinschalige bijeenkomst op donderdag 29 februari 2024 in het Dijkmagazijn.

Terug naar 1944. Tijdens de Slag om Arnhem moeten er op 24 september al bewoners uit Pannerden vertrekken. Hun dorp wordt meegesleurd in het krijgsgewoel als militairen de rivier willen oversteken. Daarna wordt het Gelders Eiland een Duits front- en spergebied. Intussen voert de bezetter duizenden dwangarbeiders aan van elders, die loopgraven en tankgrachten moeten graven. Ook in de Liemers lopen mannen steeds het risico dat ze door de bezetter worden gevorderd. In Lobith, Tolkamer, Spijk, Herwen en Aerdt kunnen de meeste bewoners tot in februari 1945 blijven. Maar de dorpen nabij de Rijn liggen wel maandenlang onder geallieerd vuur én het wordt een bar koude winter. Hoe houden de bewoners stand, in zulke lastige omstandigheden?

In 2023 verscheen het boek Graven in de vuurlinie, Deel I De Liemers. Daarin beschrijft Karin van Veen de gebeurtenissen in het spergebied. Tijdens deze ‘ronde tafel bijeenkomst’ gaat zij graag in gesprek met mensen die meer willen weten of zelf kunnen vertellen over de laatste oorlogswinter op het Gelders Eiland. Dus wie nog kan verhalen over die periode of wie kan aanvullen uit bronnen daarover? Doe mee en wees welkom.

Zie voor meer informatie over het onderzoek naar het spergebied: www.gridvl.nl.

Ronde tafel bijeenkomst

Datum:            Donderdag 29 februari 2024

Adres:             Dijkmagazijn, Aerdtsedijk 49, Aerdt.

Aanvang:        Inloop om 13:30 uur, start om 14:00 uur.

Aanmelden:    Vòòr 24 februari 2024 bij de secretaris HKR Cora Verburg, coratio@xs4all.nl
                        of 0654335150

Maximum aantal deelnemers 12.

toegevoegd 20 november 2023

Welkom in het Dijkmagazijn

Een historisch of genealogisch onderwerp uitdiepen? Een bijzonder voorwerp bestuderen? Gewoon eens lekker snuffelen in het  archief ? Of gezellig in gesprek raken met leden van de vereniging? Het kan in het Dijkmagazijn bij de Heemkundekring Rijwaarden. Wees welkom met uw vragen over geschiedenis van het Gelders Eiland, genealogie, foto, gedachtenis-prentjes, land- of rivierkaarten. Onze vereniging heeft een zeer uitgebreid archief en bibliotheek.
Kom gerust langs op de Aerdtsedijk 49, Aerdt.  Tot eind maart 2024 is de openstelling op WOENSDAG van 13.00  tot 16.00 uur.

toegevoegd 7 november 2023

LEZING: De baksteenindustrie en de steenovenontwerper Joost Wentink (1873-1933)

De Heemkundekring Rijnwaarden organiseert op vrijdag 24 november vanaf 19.30 uur een ledenavond met een lezing door Sjaak Boone over de baksteenindustrie. Plaats: Dorpshuis 'de Spieker’, Willibrordusweg 1A, Spijk.

Begin 20e eeuw maakte de baksteenindustrie een flinke vernieuwing door. De bekende Utrechtse steenovenbouwer Joost Wentink (1873–1933) gaf daaraan een flinke impuls. Wie was hij? Hoe beïnvloedde hij de baksteenindustrie? Hoe zagen zijn steenovens als de ringoven eruit? Waar vinden we zijn steenovens terug? Welke invloed hadden hij en zijn broers op het maatschappelijk leven van de steenfabrieksarbeiders in die tijd? Sjaak Boone is voorzitter de Historische en Genealogische Vereniging Scheveningen en is de echtgenoot van wijlen Alied Wentink, kleindochter van Joost Wentink. Hij raakte geïnteresseerd in de geschiedenis van de bekende opa van zijn vrouw. Daarvan gebruik makend heeft hij een boeiend verhaal te vertellen over de geschiedenis van de baksteenindustrie, een industrie die nog steeds onlosmakelijk verbonden is met het Gelders Eiland.

Iedereen is welkom vanaf 19.30 uur. De lezing start om 20.00 uur.

Leden hebben gratis toegang. Niet-leden betalen 5,00 euro.

Ben Lamers Meubelen
Van Schip Hoveniers
Theo van Huet
Ikink Koenders
Frits Jurrius
Molen Groenconsult
Boek en Buro
Janneke's Warmtesjaal
Voss Keurslager
Deurklink24
Lampionwebshop
Sloot

"Wij zijn hier maar alleen" | Mark Slinkman

Uitgegeven door de Heemkundekring Rijnwaarden

"Wij zijn hier maar alleen, ze zullen ons wel vergeten." Dat zei David Northeimer, een Joodse ondernemer uit Tolkamer, als hij gevraagd werd waarom hij niet onderdook met zijn gezin. Dit boek vertelt zijn verhaal en dat van zijn gezin. Op veel terreinen is David Northeimer maatschappelijk actief In het Tolkamer en Lobith van zijn tijd als een van de oprichters van voetbalverenigingen L.V.V. en Thesos, verdienstelijk amateur- en gelegenheidsfotograaf, bioscoophouder. En trouw lid van schuttersgilde E.M.M. te Lobith.

De auteur van dit boek (336 pagina's met veel vaak niet eerder gepubliceerde foto's) is Mark Slinkman, oud-burgemeester van Rijnwaarden. De prijs bedraagt nu € 19,95. Bestel dit, of een van de andere boeken uit onze collectie, hieronder of in onze webshop.

Uit onze webwinkel

AANBIEDING | Lidmaatschap HKR en In Naam Der Wet

Word nu lid en ontvang GRATIS het boek In Naam Der Wet ter waarde van € 15,-. U ontvangt da..

Boek | Wij zijn hier maar alleen - Mark Slinkman